söndag 10 december 2017

Andra advent



Hoppsansa, vad den här veckan rasslade förbi fort! Datorn har stått tillbaka (och det är väl egentligen ingen nackdel när det är så) men desto mer annat har hunnits med.

Måndagen hörselkontroll för L visade det vi misstänkte; hon har en hörselnedsättning på höger öra. Troligen medfött (rentav kan det vara ärftligt då jag har detsamma sen barnsben fast på vänstra) och inget som kunde göras något åt. De kommer att följa upp det en gång/år för att se så att det inte blir sämre samt informera skolan, men det var också all for now.
 L har inte direkt varit medveten om det förrän nu, men en del klarheter kom ändå fram, tex att hon alltid höjer volymen på teven och helst vill sitta på en bestämd plats i soffan så hon hör bäst. Trots det så reagerade hon på det med att vara ledsen för det ett par dagar. Ytterligare en grej som liksom gör henne "annorlunda" från klasskamraterna...

I tisdags kom jag äntligen iväg till optikern och där konstaterades att min syn hade försämrats marginellt, men jag har fått den där "40 plus-synen" som gör att det blivit svårt att se vid sömnad och annat handarbete. Så nu är progressiva glasögon beställda och ska hämtas den 20:onde. Svider lagom skönt i plånboken till jul, men vad gör man? Se ordentligt måste man ju göra.

Julstädningen har jag dragit igång med redan. Tyckte det var lika bra, istället för att stressa med allting sista veckan som jag annars är expert på.

Fredag-kvällen tillbringades på akuten med Eddie som fått sig en rejäl knuff/smäll av storebror, men efter tre timmar därinne kunde vi åka hem igen för inget var brutet denna gången *skönt*

Trots fullt upp hela veckan så har tankarna malt på i vanlig takt. Det är väldigt mycket funderingar kring livet nu. Vad jag ska göra i fortsättningen efter åren hemma. Jag tror jag har hittat det jag vill göra, men sen är det vägen dit som ska benas ut....Sambon har jag inte yppat ett ord till för han är inte direkt den peppande typen utan snarare realist ut i fingerspetsarna. Väldigt mycket i hans värld är inte heller ett "riktigt" jobb. Tex.  för ett halvår sen ungefär kikade jag lite på möjligheterna att söka till textillinjen på "Folkan" eftersom det är något som verkligen är ett intresse för mig. Direkt kom hans realistiska sida fram med att det inte alls var någon bra idé. Det skulle bara innebära studielån att betala av sedan och inte genera någon inkomst varken under tiden jag gick där eller efteråt eftersom det skulle vara hemskt svårt att hitta något jobb med den inriktningen. Var bättre om jag sökte jobb på Konsum.... bla bla bla.  Med den rektionen i bagaget så inväntar jag ett annat tillfälle lååångt fram i tiden innan jag meddelar honom mina framtidsplaner. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar